Propagandne tehnike: IZMIŠLJENI CILJEVI

Foto: Vladimir Tatarević

(Izmišljeni ciljevi, motivi i namere)

Svaka od 8 već obrađenih propagandnih tehnika bavi se plasiranjem „političkih istina“, odnosno, spinova o nečemu čega uopšte nema u dostupnoj realnosti. Ta osobina propagande jasno se vidi u slučaju govora o nečijim ciljevima, namerama i motivima. Budući da spadaju u unutrašnji, dakle, nedostupni svet, o ciljevima se može govoriti tek kada se ospolje. Recimo može se reći da je cilj naoružavanja Nemačke pred 2. svetski rat bio okupacija većeg dela Evrope, jer se to kasnije i desilo, a logično je da budućoj okupaciji prethode pripreme. S druge strane, reći da je, recimo, cilj naoružavanja savremene Kine da osvoji Indiju, potpuno je proizvoljno.

Efekat satanizacije ili demonizacije političkih protivnika veoma se lako postiže ako im se pripišu zlokobni ciljevi i namere. A to je veoma lako činiti. Dovoljno je da svoje želje i pretpostavke pretvorite u „činjenice“ o tuđim namerama. Vaše namere su naravno, uvek časne, tuđe uvek zlokobne.

U našim propagandnim medijima, ova tehnika je rutina koja se dešava na dnevnom nivou. Posebno su poslednje nedelje u kojima su na videlo izašle mnogobrojne afere vlasti, zahtevale da se namere svih koji su ih iznosili u javnost, opišu kao zlokobne ili korumpirane.

Poslanica SNS tako zna šta je bio cilj proglašavanja doktorata Siniše Malog za plagijat od strane Odbora za profesionalnu etiku univerziteta u Beogradu (u saopštenju Odbora jasno se navode mnogobrojni primeri prepisivanja drugih autora):

Cilj je bio oboriti doktorat na državnom fakultetu, da bi se posle toga obarali svi na privatnim i svi oni koji pripadaju SNS. E, pa moraćemo da se borimo svi zajedno da javnosti jednostavno dokažemo šta je istina“, zaključila je Tomovićeva.

Ovih dana aktuelna nesretno izabrana naslovna strana nedeljnika NIN, bila je povod za kampanju prekrivanja (optuživanja drugih za ono što neko sam radi) i satanizacije (pripisivanja krajnje negativnih osobina) političkoj opoziciji. Izmišljanje ciljeva i namera je posebno zgodno kao sredstvo satanizacije, jer praktično možete da radite šta hoćete.

Evo nekih reakcija na naslovnu stranu NIN-a:

„Ako tužilaštvo ne misli da je ovo ozbiljna poruka i ne raspita se ko je poslao tu poruku, zbog čega, šta je iza te poruke i da li su je pratile neke konkretne aktivnosti… Ja ne mogu da se mešam u to. Mi smo shvatili poruku. Hvala vlasnicima što su reagovali, posebno onima koji nisu naši istomišljenici. Mislim da je to jedini način da dođemo do toga da razgovaramo o rezultatima, a ne napadima u javnosti“, navela je Brnabić.

„Onda su je kropovali, smanjili, tako da snajper bude uperen direktno u predsednika. To je ozbiljna namera. Birali su jednu između stotinu fotografija“, rekla je Brnabić naglasivši da je originalna Tanjugova fotografija drugačija.

Šta da kažete, kako zdravorazumno da objasnite naslovnu stranu jednog nedeljnog lista, koji bez trunke razmišljanja raspiruje mržnju i priziva na ubistvo predsednika jedne države“, rekla je Kuburović Tanjugu.

Ovo su primeri iz poslednjih dana, takvih izjava o ciljevima i namerama ima na stotine.

NIN je bez sporne fotografije na naslovnoj strani izašao u četvrtak, a u subotu je danas objavio Koraksovu karikaturu čiji je smisao bio da ukaže na to da se Vučić rado stavlja u poziciju žrtve koju drugi hoće da obese ili na drugi način ugroze (Marko Somborac je nacrtao karikaturu sa sličnom porukom). Sam Vučić je odmah reagovao na tw, sve zajedno protumačivši kao „posao“ Danasa. Odmah je protumačeno kakav je to posao:

ovde više nije reč o politici, već o pozivu na linč, nasilničko i siledžijsko ponašanje„. Ovde nema reči „namera“ ali o tome sa radi: zvanično tumačenje je da je smisao ovih naslovnih strana namera da se pozove na nasilje, iako ne postoji nikakav realan osnov za to. Praktično se ovde tvrdi da Koraks poziva na nasilje, iako samo ukazuje na sklonost da se neko predstavi kao žrtva.

Jednaku proizvoljnost koja se može postići kada se govori o nečijim namerama, postiže i govor o „porukama“ koje je neko poslao. U ovoj izjavi „poruka“ sadrži navodni „cilj“ koji „ONI“ žele da ostvare.

„Da li sloboda medija podrazumeva da svakog dana gledamo neku novu naslovnu stranu sa istom porukom, metom iscrtanom na legitimno izabranom predsedniku Srbije Aleksandra Vučiću, sve dok se cillj koji žele da postignu ne ostvari?“, naveo je  Milićević u pisanoj izjavi dostavljenoj medijima.“

Ovo saopštenje pominje i motiv kojim se univerzalno objašnjava delovanje opozicije – „patološka mržnja“:

„Demokratija se ostvaruje na izborima, a ne na ulici. Jedino izbori mogu promeniti politički kurs Srbije, a tu patološku mržnja kao osnov političkog delovanja neće pomoći“, poručio je Milićević.

U članku online izdanja Danasa od subote nalaze se i mnogo eksplicitnija tumačenja Koraksove karikature. („Lopov i vlasnik medijskog šljama bi da ubija predsednika“).

Za razliku od govora koji se bavi dostupnom, proverivom realnošću, propaganda se bavi nedostupnom realnošću – motivima, porukama, željama, namerama, ciljevima aktera, svemu što je u stvari nedostupno kao unutrašnje stanje aktera. To nije jedina nerealna stvar, ali je obavezna u propagandi.

Propaganda će o tim stanjima govoriti kao o činjenicama koje „svi mogu da vide“.

ps.

„Moraćemo ozbiljno da ulažemo u Krušik…posle ovoga što ste namerno i smisleno našu zemlju doveli u opasnost“ Vučić, Pink, 29.11.2019.

„Ја сам за то да је боље и мржњу да дозволимо него да било коју слободу укинемо. И зато сам срећан кад видим такву насловну страну која је против мене, не бих био срећан да је против било кога од вас, срећан сам кад је против мене“, додао је Вучић.

„Ne znam da li urednici Danasa i NIN-a mogu svojoj deci da objasne zašto žele nečiju smrt“ – A. Vulin, 30.11.2019.

„Ta medijska kampanja koja se vodi to je priprema i poziv na ubistvo predsednika Vučića“

„Evo ove dve naslovne strane, prvo NIN-a, a onda i Danasa, gde se otvoreno poziva na ubistvo predsednika Vučića. – Goran Vesić, Pink, 30.11.2019.

Comments are closed.

Adsense

Po datumima

новембар 2019.
П У С Ч П С Н
« окт   дец »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930