Lista propagandnih tehnika

razred: MANIPULACIJA SLIKOM (STVARANJE LAŽNE SLIKE)

odeljak: /ZLATNO DOBA/

1. Brza i drastična promena na bolje u bliskoj budućnosti: oznaka /LI/, skraćeno ime: /LIFT/

rast BDP LI1Q1234, godišnji rast BDP
infrastruktura LI2Autoputevi, Železnica (izložba NIŠTA VIŠE NIJE DALEKO, izgrađenih „1000 mostova“, ulaganje u 5000 km puteva)
veliki projekti LI3Beograd na vodi, Gondola
nove fabrike LI4investicije
plate LI5„prosečna plata od 500 evra“
zaposlenost LI6smanjenje nezaposlenosti
snažnija vojskaLI7„Putin šalje oružje“„RUSIJA: SRBI, BIRAJTE! ISPORUČIĆEMO VAM S-300 I S-400!“

gradacije uspeha u rečenicama, predviđanja, izmišljena poređenja

2. Crno-bela izmišljena poređenja: /PO/ /IZMIŠLJENA POREĐENJA/

radnik – neradnici PO1„ne možete pobediti rad i trud“,
„raketa li si?
pošten – lopovi PO2
istinoljubiv – lažovi PO3„ko su ljudi koji su pošteni,
a ko su ljudi koji su lažovi i lopovi“
hrabar – kukavice PO4„evo neka dođe njih 10, ja ih čekam“
znalac – neznalice PO5„stručnjaci“, „oni ništa ne znaju“
slobodar – sluge ZapadaPO6„jedino što zna je da nabada kanapee u američkoj i britanskoj ambasadi“
patriota – izdajnici PO7ajde što rade protiv mene, nego rade protiv Srbije
izmišljeni/teško proverivi podaci PO8„za 3-4 godine moći ćemo da kažemo da smo uradili više nego za prethodnih 70 godina“

odeljak:

JA – JUNAK, ONI – IZDAJNICI (Hrist-Juda, Car Lazar – Vuk Branković)

3. Samohvala: oznaka /SH/ /SAMOHVALA/

veliki radnik SH1
hrabar – junak –
onaj koji brani druge
SH2„ne bojte se Olivera, ja sam tu“
znalac SH3oni „stručnjaci“, ništa ne znaju
žrtva SH4„Vesnaq Pešić pozvala na ubistvo Vučića“
nije se obogatio SH5„ja nemam para“
pravednik SH6„nikad ih ne bih branio
ako su prekršili zakon“
prijatelj sa svetskim liderima SH7„ispratio me do vrata i mahao“, „izneo je konjak u 10.30 uveče“
podržan od strane crkveSH8„bori se kao lav“ „podiže privredu kako on jedinio ume“

4. Lične diskvalifikacije političkih protivnika: /ZL/ /ZLOTVORI/

(SATANIZACIJA, DEMONIZACIJA)

izdajnici
(rade protiv svoje zemlje…)
ZL1„što je vaša želja da razorite Srbiju i da nanesete štetu Srbiji“
zlikovci (fašisti, „šiptari“, ustaše…) ZL2„fašista Boško Obradović“, „fašista Đilas“
lopoviZL3
neznalice ZL4„nemaju pojma, veze nemaju“
neradnici ZL5„sede u kafićima, umrljani penom od piva“
plaćenici ZL6
štetočineZL7„koliko su mnogo zatvorili fabrika“, „uništili sve“
diskvalifikacija generalizacijom iz najgorih slučajeva ZL8
lažovi, lažovčineZL9„I to su čak lagali, i to kum Đilasov, ona lažovčina, Mlađan Đorđević ili kako se već zovu“.
anti-Srbi, antisprskiZL10
mafijaZL11
siledžijeZL12
kriminalciZL13„paklena četvorka najvećih kriminalaca u Srbiji“ (Đilas, Bastać…)
„Dragana Đilasa, notornog kriminalca“ (21.12.2019)
narko-zlikovci, narko-dileri, trovačiZL14„znate, nisam cigaretu zapalio, a ne da se družim sa tim narko-zlikovcima.
bitange, secikeseZL15„Hajka protiv tih ljudi se vodi zato što su uhapsili narko-dilera, iščupali bitangu iz automobila“, „secikesa iz Trstenika“

5.

5. Negativno opisivanje pol. protivnika (difamiranje, blaćenje) BL /BLAĆENJE/

minorne snage, malobrojni, mizerni BL1
antidržavni su, protiv države BL2
protiv napretka su BL3
bolesni, „bolesnici“BL4„žuta bolest mozga“
tajkuniBL5
jedu, piju BL6Вучић је, одговарајући на питање новинара о инциденту у Скупштини, рекао да га је изазвао „неко ко прима плату и сваки дан једе ћевапчиће у скупштинском ресторану“.
„umrljani penom od piva/kapućina“
nepismeniBL7„Boško Obradović je nepismen, to mu je neko drugi napisao“

razred: MANIPULACIJA EMOCIJAMA

1. Zastrašivanje glasača: oznaka: ZS skraćeno: /ZASTRAŠIVANJE/

ubistvo/atentat ZS1„njihova jedina politika je:
Ubiti A. Vučića“
državni udar ZS2
napad spolja ZS3
pakleni plan opozicije ZS4
predviđanja loše budućnosti ZS5
upozorenja da se ljudi „ne brinu“
/iako ima razloga za brigu/
ZS6Нека људи не брину, то је добро и важно за нашу земљу“, рекао је Вучић.

2. Izazivanje empatije (samoviktimizacija, pravljenje ŽRTVOM) /JA SAM ŽRTVA/ JŽ

lažni atentati JŽ1
lažni državni udari JŽ2
navodni pozivi na ubistvo „žrtve“ JŽ3
udruživanje svih protiv „žrtve“ JŽ4
navodna izloženost
nepravednoj kritici
JŽ5Izložba „Necenzurisane laži“

3. Prekrivanje – optuživanje drugih za ono što radimo ili za šta smo optuženi PR /PREKRIVANJE/

(ceo razred MANIPULACIJA SLIKOM u stvari utiče i na emocije, ZLATNO DOBA stvara pozitivne emocije prema glavnom akteru, SATANIZACIJA negativne prema opoziciji)

razred: PROIZVODNJA „ČINJENICA“ I ODBIJANJE ČINJENICA

1. Proizvodnja željenih „činjenica“: SZ (SVI ZNAJU DA…)

„svi znaju“, „narod zna…“ SZ1„pogledajte, ljudi…
„ja znam“ (ili „ja ne znam“) SZ2„politička istina je da ja znam…“
„vi znate“ ili „ti znaš“ SZ3
„ispravite me, ako grešim“ SZ4„evo, vi mi recite…“
poligraf SZ5„on je prošao poligraf i šta ćemo sad?“
inscenacije, rekonstrukcije navodnih događajaSZ6(davljenje kesom, slučaj Bastać na Pinku)
„ja, sasvim čist, vam govorim…“SZ7„nisam cigaretu zapalio…“, „radim i subotom i nedeljom“, „nemam para“

2. Direktno odbijanje nepoželjnih činjenica OČ /ODBIJANJE ČINJENICA/

satanizacija izvora činjenica OČ1„pozivaju na ubistvo“, „crtaju mete“
ad hominem insinuacije o izvoru OČ2„američka“ televizija N1
stigmatizacija izvora činjenica OČ3„stalno lažete i izmišljate“
izokretanje logike istine OČ4„jedina njihova politika je mržnja“
navodno nerazumevanje o čemu se radi OČ5ne razumem, šta je smisao svega?“
izmišljanje navodnih kontra-fakata OČ6
bacanje sumnje na druge spec. načine OČ7„ne vredi ništa pričati…“
dugo čekanje na pitanje,
dugi odgovori
OČ8
„sve je to nevažno“, „pa, šta?“OČ9minimiziraje značaja činjenica
prelepljivanje (zamena fokusnih činjenica izmišljenim „činjenicama“)OČ10
„ja, sasvim čist, vam govorim suprotno…“OČ11„nisam cigaretu zapalio, a ne da se družim sa narko-zlikovcima“
vodi se „hajka“ i „kampanja“OČ12„Hajka protiv tih ljudi se vodi…“

3. Skretanje pažnje sa činjenica SP /SKRETANJE PAŽNJE/

zamena teza SP1
prelazak na drugu temu SP2
zatrpavanje ne-istinom SP3„neko vam ovde nešto piše“, „kakav sad Rijad“
ignorisanje postojanja činjenica SP4
preplavljivanje „rijalitijima“ SP5„ubistvo pevačice“, zadruga, parovi itd. (PINK, HAPPY)
aktiviranje tehnike „letećeg cirkusa“ SP6film Megadiplomac i „prodaja“ Megatrenda

razred: PROŠIRIVANJE REALNOSTI

Izmišljene uzročne veze UZ /IZMIŠLJENI UZROCI/

iza toga stoji… UZ1
oni rade za… UZ2
to se desilo zbog… UZ3„Hajka protiv tih ljudi se vodi
zato što su…“
njih plaća… UZ4
paukova mreža (više veza)UZ5

2. Izmišljeni ciljevi, namere, motivi i planovi IC /IZMIŠLJENI CILJEVI/

njihova ideja/cilj/namera/želja je… IC1Ne znam da li urednici Danasa i NIN-a mogu svojoj deci da objasne zašto žele nečiju smrt
njihova poruka je… IC2„Ako tužilaštvo ne misli da je ovo ozbiljna poruka…“
izmišljeni motivi IC3
njihov plan je… IC4„Boško sprema haos sa Adžemom“

3. Ponavljanje delova ideološke priče /STORYTELLING/

Jugoslavija kao najveća greška SY1
Socijalizam kao najveća greška SY2
„Oni su uništili sve“ SY3
„pljačkaška privatizacija“ (od 2000 do 2012)SY4

4. Stigmatizacija (stalno ponavljanje istih etiketa) ST

„fašisti“ ST1
„lopovi“ ST2
„lažovi“ ST3
„ekstremisti“ ST4
„stručnjaci“ /ironično/ST5novinaru Miodragu Sovilju, op. liderima, uz ime Boška Obradovića
„tajkuni“ST6
„đilasovci“ ST7etikete izvedene iz imena pol. protivnika
„kriminalci“ST8„paklena četvorka najvećih kriminalaca u Srbiji“
„zveri“ST9
narkomani/narkodileriST10AV: „oni imaju mnogo narkomana na čelu svojih partija“

razred: SPINOVANJE KAO ŠIRA AKCIJA – UMNOŽAVANJE SPINA

  1. OBEZBEĐIVANJE KANALA ZA UMNOŽAVANJE PROPAGANDE MN /UMNOŽAVANJE/
Obezbeđivanje otvaranja
svih informacionih kapija
MN1privatizacija medija, ucenjenost javnih servisa
Manipulacija preplavljivanjem MN21 dnevno uživo na TV, ponekad i više sati
Masivno skretanje pažnjeMN3rijalitiji, estradne rubrike tabloida

razred: NERASPOREĐENE TEHNIKE

Ponavljanje delova rečenice PN
Fokusiranje na jednog aktera FO
Leteći cirkus (koji nije skretanje pažnje
sa konkretnog događaja)
LCspotovi SNS, najava proizvodnje letećih automobila u Srbiji
Više tehnika u jednoj rečenici SN/SPIN/
nabrajanje naselja oko mesta govoraNB

PS.

Kesić: Čudiš se ako se najmoćnijim ljudima omakne da kažu istinu (21.12.2019)

Comments are closed.

Adsense

Po datumima

децембар 2019.
П У С Ч П С Н
« нов   јан »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
%d bloggers like this: