Propagandne tehnike: SPIN

Foto: Vladimir Tatarević

Ko se bavi tehnikama propagande, može da primeti da je i same tehnike i primere za njih, teško razvrstati u klase, jer se jednom tehnikom postiže više ciljeva. Recimo, ne samo ZASTRAŠIVANJE, nego i SATANIZACIJA, PREKRIVANJE itd. Postoje propagandni potezi koji u sebi imaju više tehnika. To možemo zvati „spin„, iako i brzo širenje poruke putem više komunikacionih kanala zaslužuje to ime.

Kada u jednom primeru koristi više tehnika, propagandista pred gledaoca/slušaoca u veoma kratkom vremenu stavlja više zadataka. Publika i kognitivno i emotivno treba da reaguje na više propagandnih sugestija, od kojih svaka gađa poseban propagandni cilj. Pošto se sve dešava u trenutku ili kratkom vremenu, možemo zamisliti kako se te tehnike vrte u svesti stvarajući spin koji pogađa barem neku od žica koje su već stvorene kod primaoca propagande.

Današnje naslovne strane (subota, 07.12.2019) tabloida koje šalju poruku „Više nema nikakve sumnje: Njihova jedina politika je Ubiti Vučića“ su dobar primer tehnike SPINA. Evo šta imamo u toj poruci (neke tehnike su već obrađene, a neke ovde još nismo pominjali).

1) Tehnika „SVI ZNAJU“ (proizvodnja činjenica)

Sa „Sada nema nikakve sumnje“ sugeriše se da je tvrdnja koja se plasira činjenica, iako je daleko od činjenice. Sve od „poziva na ubistvo“ što zaista imamo je kropovana fotografija Tanjuga sa sajma naoružanja.

2) SATANIZACIJA (zlotvori)

„Spremni i na veliko zlo“ – opozicioni lideri se direktno opisuju kao Zlotvori, na osnovu izmišljene

„politike“.

3) PRAVLJENJE ŽRTVOM (izazivanje empatije)

Ovde je Vučić stavljen u poziciju žrtve za koju se treba brinuti i empatisati sa njom, jer mu prete ubistvom, iako su realna osnova za to naslovne strane i karikature.

4) ZASTRAŠIVANJE

Većina ljudi ovakve naslove shvata kao barem delimično realne, a pošto se radi o „ubistvima“ sigurno su i zaplašeni svim tim. Gajiće negativna osećanja prema onima za koje veruju da žele da izazovu nemire i ubistva.

5) PREKRIVANJE

Tvrdnjom da opozicija „crta metu“ Vučiću, direktno se prekrivaju optužbe da su Televizija Pink i vlast demonizovali Olivera Ivanovića, koji je nešto kasnije zaista ubijen. Istovremeno, bivši radikali, danas u vrhu vlasti, ostali su u SRS kada je njihov tadašnji lider pozivao da se dodeli orden ubici Zorana Đinđića. Ove prekse se prekrivaju optužbama da drugi „pozivaju na ubistvo“

6) IZMIŠLJENI CILJEVI

To što se „politika“ opozicije tumači kao „UBITI VUČIĆA“, zapravo je isto kao da je rečeno „Njihov CILJ je…“. Kao što smo rekli, u realnosti nema nikakve osnove za to.

7) IZOKRETANJE LOGIKE

Jedina politika“ opozicije je „ubiti itd“. Sigeriše se da se onima koji mrze Vučića, i „spremni su na veliko zlo“ ne treba ništa verovati. Sve drugo što oni govore „nije nikakav dokaz“, činjenice koje iznose „ne postoje“.

8) PRELEPLJIVANJE

Preko realnosti prelepljuje se željena slika realnosti, kao kada se u okviru ove kampanje Koraksova karitikatura sasvim drugačijeg smisla, tumači kao „poziv na ubistvo“ i „crtanje mete“. Ukazivanje da su predstavnici vlasti bili na poljoprivrednom dobru Jovanjica, hvalili njegovog vlasnika itd. tumači se kao „priprema za likvidaciju“.

Dakle, sve što se vidi na ovim naslovnim stranama, manipulacija je, ne na jednom, nego na više nivoa.

Kao kada Vučić kaže onu, već poznatu, rečenicu novinaru N1:

„Ja znam da istina koju ja sipam, brzinom munje, vas uvek porazi“

Kad je čujete ispred vas su ove trvdnje:

1 „ja znam“ – tvrdnja o unutrašnjem stanju Vučića koje bi trebalo da podiže stepen poverenja u ono što će biti rečeno.

2) „vas uvek porazi“ – tvrdnja o unitrašnjem stanju mnoštva novinara N1, koja sugeriše da oni priznaju da je Vučić u pravu, što je i prelepljivanje željenog preko realnosti.

3) Generalizacija da Vučić uvek „sipa istinu“ – generalizacije je uvek teže proveriti od pojedinačnih tvrdnji.

Ali, u jednom je ta rečenica/tvrdnja tačna. Tu zaista ima velike brzine kojom se okreće ovaj SPIN.

To je tačno.

(nastaviće se)

Comments are closed.

Adsense

Po datumima

децембар 2019.
П У С Ч П С Н
« нов    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
%d bloggers like this: