Propagandne tehnike: LIFT

Foto: Vladimir Tatarević

(propagandne tehnike vlasti u Srbiji 2012-)

Opšte mesto savremene domaće politike posle 2012. godine je da se ona nalazi u znaku izrazite propagande. U njoj učestvuju praktično svi mediji sem retkih i poznatih izuzetaka. Naravno, svaka politika koristi propagandu, međutim, ova propaganda je zaoštrena i više uniformna nego ikada ranije. Moglo bi se reći da mediji koji podržavaju vlast stvaraju poseban politički rijaliti koji je sav u znaku jedne osobe, svojevrstan Reality AV. Kao i u drugim rijalitijima praktično je sve u njemu lažno, ali je iskazano u formi u kojoj pretenduje na neospornu istinitost. U svakom slučaju, u okviru rijalitija AV nema drugih aktera, nema nezavisnih pitanja, nema opozicije, samo jedna „istina“ kojoj ne trebaju posrednici i komentatori – ukoliko su nezavisni – a koja ima puno „vojnika“ koje prenose poruke.

Propagandna tehnika LIFT

Kao i pravi lift, propagandna tehnika LIFT publiku se prenosi velikom brzinom u visine u kojoj ih čeka „budućnost u koju verujemo“. Svaka vlast obećava boljitak, ali je aktuelna vlast ovaj metod podigla na viši nivo. Obećava se brz ulazak u spektakularnu budućnost koja se prikazuje kao bliska, iako drastično različita od sadašnjosti.

Ovu tehniku Vučić koristi u svakoj prilici koja se tiče neke privredne aktivnosti. Šema je jednostavna. Svaki događaj – recimo, neka investicija – deli se na više događaja koji su svi praćeni verbalnom ili vizuelnom slikom bliske svetle budućnosti. Tu je najpre najava investicije, pa potpisivanje prvih sporazuma, pa polaganje kamena temeljca, pa otvaranje prve hale, onda otvaranje druge hale, rutinska poseta pogonu koji već radi itd. Od same najave investicije, propagandno se otvaraju „beskrajne mogućnosti„:

U samo tri rečenice povodom najave jedne investicije imamo ceo LIFT: u prvoj rečenici se pominje velika suma: „300 miliona evra“, u drugoj da to nije sve: „biće više /investicija/“, a u trećoj je već „beskrajna korist“. Ova gradacija se po pravilu koristi u svim sličnim prilikama.

Dole se jedna prilika koristi za najavu izgradnje auto-puta, koja će „potpuno promenti sudbinu“ ljudi na nekom prostoru (deo govora Ane Brnabić u Blacu):

Kampanja „Beograd na vodi“ koja je počela još 2014. godine, očigledan je primer ove tehnike. Sve počinje maketom koja prikazuje potpuno gotov „Beograd na vodi“ uz obećanje da će sve zgrade biti gotove za 4 godine, negde upravo do današnjeg datuma. LIFT nije dovoljno efikasna tehnika ako ne obećava brzinu: izgradnja svih zgrada sa makete predstavljala se kao nešto što neposredno sledi i što će ubrzo biti okončano. U realnosti, do predviđenog datuma, potpuno su gotove i useljene samo 2 zgrade, a još 3-4 su u izgradnji zajedno sa Tržnim centrom. Kula Beograd, za koju je najavljeno da će biti gotova do kraja 2016. još nije „iždžikljala“ dalje od šipova (Na primedbu novinara da kula nije izgrađena do roka do kog je tvrdio da će biti izgrađena, Vučić je lakonski odgovorio da je mislio da će da „iždžiklja“, ali da se to eto nije desilo, šta da se radi).

Slični primeri su: 1) Prodavanje karti za METRO u kampanji za beogradske izbore u martu 2018. godine i vožnja virtuelnim metroom u obliku autobusa. 2) Najava izgradnje novih 5 autoputeva posle završetka Koridora 10 do makedonske granice i autoputa „Miloš Veliki“

3.) Obećanje čuvenih plata od 500 evra, 2-3 godine „pre roka“ itd.

Ekstremni slučaj LIFT-a (koji se može uzeti i kao primer jedne druge tehnike, radni naziv je LETEĆI CIRKUS) je najnovija kampanja SNS u kojoj se prikazuje budućnost puna letećih automobila, aparata za povećavanje hrane i podijuma za teleport.

Prošla vladajuća formacija, koja se može povezati sa predsednikovanjem Borisa Tadića, oslanjala se na jednu veliku polugu – očekivanja od ulaska u EU – zbog koje su obećavani autoputevi, moderne bolnice i škole, ali više kao rutinski opis budućnosti koja će doći. Kada je ova poluga izgubila na ubedljivosti zbog ekonomske krize iz 2008. godine, krize duga u Grčkoj i kasnije migrantske krize, prethodna vlast sišla je sa scene, zamenjena novim akterima koji su obećavali brzo rešenje pitanja Kosova u skladu sa preporukama Nemačke i snažnije ekonomske reforme (mere štednje, suzbijanje deficita, veći uticaj MMF, reforme Zakona o radu i nove privatizacije).

U prvih 5 godina te nove vlasti, na sceni je puzajuće ovladavanje medjiskim prostorom koji se polako pretvara u potpuno kontrolisani R (AV) prostor. Za početak ovog procesa može se uzeti ukidanje emisije Utisak nedelje jula 2014, a zvanična objava novog stanja diktature su praktično sve dnevne novine umotane u propagandni materijal „AV“ kampanje za predsedničke izbore iz 2017. godine. Zaokružavanje medijskog prostora vlasti predstavlja spektakularna „kupovina“ još 2 televizije sa nacionalnom frekvencijom (Prva i O2) od strane privatnih lica povezanih sa vlašću, a korišćenjem javnog novca Telekoma.

Pokazalo se da uz primerenu volju, nevelika Srbija pruža „beskrajne“ mogućnosti za korišćenje tehnike LIFT. Cela kampanja „Budućnost Srbije“ uglavnom se radi u ovoj tehnici, a najavljeni „investicioni plan“ čije objavljivanje je već zakazano za decembar je opet dobar primer. U jedan datum sabrane su moguće (jer ovde praktično ništa nije sigurno) investicije iz sledećih 10 godina, koje su u trenutku objavljivanja samo propaganda koja će manipulisati velikim brojevima, kulama i gradovima, naprosto zato što se neko setio da 10-godišnju budućnost sabije u još jedan propagandni događaj sa maketama i bombastičnom vožnjom u visine budućnosti.

Vatromet korišćen prilikom nedavne posete ruskog premijera Medvedeva, verovatno će začiniti još jedan munjevit skok u budućnost.

ps.

primeri:

Vućić: „Hoćemo da ubrzano menjamo Srbiju, mnogo brže nego do danas“ (otvaranje auto-puta „Miloš Veliki“)

Када крене високоградња, креће још 50 различитих индустријских грана – директно или индректно – које повезују на десетине, можда и стотине хиљада запослених, наводи Горан Родић, из Грађевинске коморе Србије.

http://www.rts.rs/page/stories/ci/story/5/ekonomija/3739203/beograd-se-siri-nova-naselja-sa-desetinama-hiljada-stanova.html

Vučić: Golim okom se vidi koliko se danas gradi. Ali za to morate da stvorite uslove.

„Autoput vam donosi investicije, autoput vam donosi posao u vaše domove, u vaše kuće…“ 15.12.2019.

AV: „Mi smo pre 4 godine, samo na Koridoru 10 imali 34 miliona vozila…danas imamo 60 miliona, ja vam sad kažem sledeće godine ćemo ići na 70 miliona, na ukupnim autoputevima 90 miliona“ (18.12.2019.) /34, 60, 70, 90, kao kada se LIFT penje, u istoj rečenici/

AV: „MI smo ove godine 4 autoputa pokrenuli, to ljudi nisu uradili za 30 godina“

Казао је да ће због тога у наредном периоду бити повећане плате, драстично.

„За шест или седам година удвостручићемо примања од 2014. године и то не номинално, већ реално, а можда ће бити и више од тога„, навео је председник. (20.12.2019) /sada x 2, a možda i više/

Вучић: Биће уложено 900 милиона евра у 5.000 километара путева (26.12.2019)

Вучић: Србија може да достигне и раст од шест одсто БДП-а (26.12.2019)

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je danas da će sprovođenjem programa investicionih projekata „Srbija 2025“ prosečna plata na kraju 2025. godine biti 900 evra, a penzija izmedju 430 i 440 evra. (28.12.2019)

Пројекти у оквиру плана „Србија 2025“ вреде нешто мање од 14 милијарди евра, рекла је Брнабићева.

AV: „To je ono što za kratko vreme možemo i moramo da postignemo“ (predstavljanje plana „Srbija 2025“, 28.12.2019, Vučić najavljene puteve koji će se graditi u budućnosti naziva „ovi rezultati„, kao da su oni već napravljeni, puteve koji su tek započeti opisuje sa „ovo već radimo“ itd. Uvek je ono što će se u budućnosti možda dogoditi, predstavljeno kao skoro gotovo, gotovo u kratkom roku, praktično već tu kao „rezultat“)

Sklonost ka ovoj propagandnoj tehnici postojala je i pre 2012. čak je tada bila izraženija:

ЕБРД: Србија може да има двоцифрени годишњи раст БДП-а (22.01.2020)

One Response to “Propagandne tehnike: LIFT”

  1. admin каже:

    Realnost: stvarno kretanje Srbije na bolje (rast BDP) najsporije je u regionu u periodu ove vlasti od 2012 do 2018.
    https://twitter.com/dvogled/status/1116770760796729345?s=20

Trackbacks/Pingbacks


Leave a Reply

Adsense

Po datumima

јануар 2025.
П У С Ч П С Н
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
%d bloggers like this: