Rubrika | Premalo za tekst

Đorđe Vukadinović vuče se za perčin

“Poenta je da se razgovara o tome šta od navedenog nije tačno, a ne šta se krije „iza“, i zašto neko neko misli to što misli.”

Kaže Đorđe Vukadinović, na kraju svog današnjeg teksta u Politici i ne kaže loše – zaista treba razgovarati o samoj stvari, a ne o motivima i zaverama koje stoje iza mišljenja o nekoj stvari. Nezgoda je što Vukadinović svoj članak počinje u drugom tonu:

“Politički analitičari i političke analize često se izlažu primedbama da su „navijačke“ i „neobjektivne“. Pri čemu se iza takve kritike najčešće krije činjenica da onaj ko tu primedbu o neobjektivnosti iznosi, zapravo, bilo iz strasti ili interesa, navija za drugu, to jest, protivničku stranu.”

Eto, sada je Đorđe zaboravio na svoj savet da se ne traži ono što je “iza” i zna da, kad neko kritikuje njega, da se iza toga kriju “strasti ili interesi”.

U sredini, pak, teksta, kaže:

Stvari su najčešće prilično jasne, nego ih samo iz interesnih ili navijačkih razloga mute i zamagljuju.”

Sada opet zna da se najčešće stvari mute iz “interesnih” razloga, a to zna jer su stvari inače “prilično jasne”. Drugim rečima, kad se neko ne slaže sa “političkim analitičarima” (i Đ.V), budući da su stvari “prilično jasne”, mora biti da to radi iz “interesnih i navijačkih razloga”.

Ne bi naši politički analitičari širili teorije zavere, ali šta će kada svi koji se ne slažu sa njima rade to iz interesnih razloga. Međutim, uverenje da je “sve jasno” isključuje se sa uverenjem da treba pričati o samoj stvari a ne o onome što stoji “iza nekog mišljenja”. Samo oni kojima je sve jasno govore o onome što je “iza”.

Ili pričate o samoj stvari, a ne pričate o “zašto neko misli to što misli” ili pričate “zašto neko misli to što misli”, a ne o samoj stvari. To su dve suprotne matrice.

Vukadinović bi da se uhvati za perčin objektivnosti, ali da ta objektivnost ostane samo u njegovoj vlasti, samo njegova. Međutim, tako se ne izvlači iz slatkih teorija zavere.

Politički analitičari imaju rešenje: najbolje bi bilo da naprosto priznamo da su njihove teorije zavere tačne, a ne da razmišljamo šta je “iza” njih.

Comments are closed.