Manipulatori javnog mnjenja

Kaže trenutni premijer da, po istraživanjima javnog mnjenja koje je jutros video, postoji opasnost da izgubi ove izbore.Hm, lepo je to.

Nego, koje je tačno istraživanje javnog mnjenja Vučić video?

To, naravno, ne znamo i po svoj prilici, ako stvari ostanu ovakve kao što su sada, nikada nećemo ni saznati. Kod nas se ne zna koje agencije za istraživanje javnog mnjenja rade za stranke. To je inače neobično. Ako su stranke javne institucije koje koriste javni novac – a jesu – morali bismo znati sa kojim agencijama su napravili ugovore. Ali mi to ne znamo.

Ako pitate bilo koju agenciju, nijedna ne radi za bilo koju stranku. Što znači da istraživanja nema. Međutim, kako čujemo i danas, ipak ih ima. Doduše, neke agencije i NVO imaju neke rejtinge stranaka koje rado i redovno saopštavaju. Kada ih pitate ko je platio istraživanje, govore da su to njihova istraživanja koja oni vrše samo da bi ih besplatno saopštili javnosti. Eto odličnog demantija neoliberalne mantre da nema besplatnog ručka. Ima, evo mi besplatno dobijemo objektivne informacije o rejtinzima stranaka, a agencije same troše svoje resurse i novac da bi nam to omogućili.

Da, tako je to u našoj javnosti ili u nekoj bajci, što je u pogledu istinitosti i objektivnosti skoro isto. I niko ne planira da bude drugačije. Ponekad i sami istraživači javmog mnjenja kažu da bi svaka informacija o rezultatima istraživanja morala da sadrži naručioca, metodu, uzorak itd, ali toga kod nas nikada nema, odnosno, agencije tvrde da same besplatno rade sve.

Mogli bismo to da promenimo. Najpre bi bilo korisno da znamo, preko dnevnih izveštajima o ugovorima stranaka, KO RADI ISTRAŽIVANJA ZA STRANKE?

Agencije za istraživanje javnog mnjenja su u stvari neka vrsta sudija. Kada neko danas saopšti da SNS ima 50% (da je dobio, a ne izgubio glasove u odnosu na 2014) to je vrsta ocene koja glasi „To što oni rade, ljudi ocenjuju kao dobro, čak više nego pre. A ako toliko ljudi daje takvu ocenu, to verovatno i jeste dobro“. U kampanji to znači „Glasajte za SNS“. Istraživač javnog mnjenja ili analitičar-tumač koji ovo ne shvata, taj se verovatno pravi nevešt. Na primer, današnja emisija OKO, koju upravo slušam, jasno pokazuje kako pozitivni termini koje koriste istraživači i gosti-novinari uvek idu ka vlasti, a negativni uvek ka opoziciji. Selekcija onog što se govori je striktna.

Trenutno stanje je takvo da bilo koja agencija za istraživanje javnog mnjenja može da tvrdi BILO ŠTA. Ne samo što iz iskustva znamo da se ova istraživanja na izborima pokazuju kao netačna, već i odsustvo BILO KAKVE kritičke aparature i BILO KAKVOG truda da se nepristrasnost zaštiti (objavljivanje naručioca, javnost poslova sa strankama, nezavisna istraživanja itd.) pokazuje da je trenutna sitaucija pre manipulacija, nego istraživanje bilo čega.

Na stranu što bi u demokratiji, bilo koji analitičar koji na polovini kampanje izjavljivao da neko sigurno pobeđuje ili sigurno gubi, morao biti svestan da tako utiče na demokratski proces i ograničava slobodu građana. Ali, to su već misaone imenice za nas.

I kad dođu izbori, videćemo, kao što smo videli i ranije, da se nijedan istraživač javnog mnjenja neće nimalo uzbuditi što se njegova istraživanja nisu ostvarila.

(28/48)

foto: Vladimir Tatarević

prethodna kolumna: Tri crtice

 

6 odgovora ka “Manipulatori javnog mnjenja”

  1. silverg каже:

    Vrlo, vrlo površno.
    A znam, jer radim ozbiljno, neutralno i profesionalno, baš u jednoj, ne tako izvikanoj, agenciji.
    Još jednom, vrlo, vrlo loš tekst.

    • admin каже:

      dobro, ako radite u nekoj agenciji, možda možete da mi kažete da li vaša agencija radi za neku od stranaka?

      Drugo, kako objašnjavate tvrdnju Srđana Bogosavljevica da ce eventualni novi birači SRS doći iz SPS, desnih stranaka a i neopredeljenih a baš nijedan iz SNS?

      Da li je to zbog toga što nijedan sadašnji glasač SNS nije bivši glasač SRS?

      • admin каже:

        Srđan Bogosavljević iz Ipsos stratedžik marketinga ističe da iskustvo govori da SRS raste kada je Šešelj u centru pažnje i pada kada nije. Njegov najveći adut sve ovo vreme je, kako tvrdi, bio i ostao upravo Tribunal, koji mu je pomogao samim tajmingom oslobađajuće presude.

        – Najveći rezervoar eventualnih novih glasova jesu oni neopredeljeni. Deo glasova bi mogao da uzme s desne strane političkog spektra, a jedan manji procenat možda od SPS, jer nikada nije bio nelojalan Slobodanu Miloševiću. Time bi mogao da privuče one simpatizere koji su i dalje naklonjeni socijalistima zbog Miloševića – zaključuje Bogosavljević.

      • Silverg каже:

        Da, radimo naravno i za stranke, privatna je firma, ko plati i naruči – uradimo mu istraživanje i damo, uz potpuno objašnjenje i metodologije i rezultata.
        šta oni i kako to posle prezentuju javnosti i kome sve, to je druga stvar.
        ne želim da komentarišem interpretacije rezultata, kakvi god oni bili i čiji god bili.
        svako ima pravo na mišljenje, moje je da odbranim struku, što je teško, priznajem, ali koja nije ublaćena, od ovakvih, reklo bi se, ozbiljnih napada.

        • admin каже:

          ok, mada ovo moje nije ovo nikakav „napad“ već kritika nečega što treba da da bude kritikovano

  2. admin каже:

    Може ли СНС да освоји више гласова и мандата на републичким изборима него пре две године?

    Верујем да је могуће, јер не само да рејтинзи СНС-а и Александра Вучића то најављују, него и раст видљивости старих, али и изборна „тежина” неких нових партнера.

Pristigli komentari


Adsense

Po datumima

април 2016.
П У С Ч П С Н
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
%d bloggers like this: