Piše: Vladimir Milutinović –
Nemalo zadovoljstvo izazvala je vest da je vlast odlučila da #hrast oko koga se angažovalo građansko društvo u proteklim nedeljama ostane. Ovaj zaključak izveden je iz obrta koji se dogodio u toku jučerašnjeg dana, kada je Velimir Ilić, gostujući u Dnevniku, saopštio da je na insistiranje „prvog potpredsednika“ vlade Vučića, zadužen da učini sve da hrast ostane. Sam prvi potpredsednik se nije potrudio da objasni otkud tolika promena kod njega, kako se dogodilo da stav u koji je investirao toliko energije „Hoću autoput, a ne hrast!“, uz optuživanje građana da su pod uticajem palanačkog mentaliteta, da su negativni i koče modernizaciju, naglo nestane i padne odluka da je ipak potrebno poslušati javnost. Možda je Marko Somborac bio ključna karika, to za sad ne znamo.
Međutim, nastup Velje Ilića, preko koga smo saznali da je građanska akcija možda uspela, veoma je zanimljiv i, kao i sve oko hrasta, dosta govori o našem društvu, medijima, pa čak i o poželjnom smeru rekonstrukcije vlade. Pokušaću da taj nastup rekonstruišem da bi otkrili šta nam to vlast trenutno poručuje. Posle citata ide komentar kurzivom:
Ministar počinje: „ja sam ovih dana bio na putu“ – ne kaže gde, očekivalo bi se da je oko hrasta
„sve što je u mogućnosti mojoj ja ću učiniti“, „potpredsednik vlade tražio je od mene da se sve učini da se to učini onako kako je moguće“ – ne kaže kako za sada
na koji način, pita novinarka RTS-a, „izmeštanjem?“, ministar kaže „Ne“, „evo ceo dan smo na terenu mnogi ljudi rade, ali nas mnogo nervira što mnogi koji sada guraju tu priču nisu uradili ništa do sada“ – ok
„projekat je, prostorni plan, usvojen pre 20 godina, niko nije pomenuo hrast“ – Velja baš pamti, a momci i devojke koji ga sada brane imali su oko 5 godina
„nijednu crkvu, nijedan Dom kulture nismo oštetili“ – to je baš čudno, pošto su oni obično u sredini naseljenih mesta
„šta više, ljudi su naplatili to drvo, evo potvrda“ – pokazuje jedan papir, „sudski veštaci dali su saglasnost na projekat“ – koje i njih pitao i zašto? – „zeleni su dali saglasnost na projekat“ – ko je sad njih pitao? – „lokalna samouprava dala je saglasnost na projekat“ , „skupština Srbije dala je saglasnost na projekat“, „Spomenici Srbije dali su saglasnost na projekat“ – za sve ove aktere Velja je imao po jedan papir potvrde, tako da su svi bili štedljivi u papiru kada su davali saglasnosti na projekat izgradnje autoputa
sad malo geografije:
„neposredno ispred hrasta je tunel, izuzetno dugačak, s druge strane tunel, između je jedan most od 600 metara, jedan most od 300 metara, neposredno pred hrasta mali most od 20 metara“ – ne poznajem teren, ali da nije mnogo ovih tunela i mostova neposredno pored hrasta?
novinarka pita možemo li kao Holandija onda rešiti, pokazuje sliku
Velimir kaže: „ne možemo metar trake da pomerimo“ – ?? pa kako ćemo onda? Hrast je na traci, a ne možemo metar da pomerimo
„izlazimo iz mosta, svi stubovi su urađeni, morali bi uglove tunela da promenimo“
dobro, pa šta ćemo?
„evo, mi smo poslali strućnjake, oni su bili čitav dan, danima, evo hiljade papira slika, snimaka, angažovali smo spolja stručnjake, sve moguće“ – pa jesu li bili danas, ili su već tu danima?, ministar kao dokaz za „hiljade papira“, pokazuje iste papire od malopre.
„i našli smo jedno rešenje. Da hrast ostane, da se specijalno zaštiti čeličnom oblogom okolo“ – šta će hrastu obloga? Njemu fali mesta, i nije sklon padu
„da se zemlja koja je oko njega od sedam metara kompletno zaštiti“ – ? – „i da se stalno vlaži, jer one površinske žile koje će biti oštećene dobijaće vlagu iz veštačkih izvora, veštački će se zalivati redovno, to ćemo sve organizovati“ – ministar kao da zna da će hrast biti u 7 metara zemlje i da će mu površinske žile biti oštećene, ali ne zna da se oko drveta i danas nalazi više prirodnih izvora vode i bunara
„dubinske žile će ostati na svome“ – u pogledu mesta ili vlage?
„asfalt će biti potpuno izdvojen jednim betonskim nosačem da žile ne mogu oštetiti asfalt i asfalt žile“ – dobro, za sad imamo čeličnu oblogu, veštačko zalivanje i betonski nosač, to mi nekako zvuči poznato
„između (asfalta i žila) će se nalaziti tampon koji neće primati nikakva opterećenja puta, opterećenja će se prenositi bočno“ – nemam pojma o čemu se radi
„a napravićemo veliku pasarelu, pošto je hrast dosta oštećen i suv i suši se jer je jako star“ – to do sad niko nije pominjao – „i pasarela će ako padne neka grana biti zaštita, to će se hvatati“ – kako pasarela, može biti zaštita od padanja suvih grana, inače veoma niskih grana ovog hrasta? To bi morala biti veoma niska i vema široka pasarela (pešački prelaz), no da vidmo dalje…
„i biće u projektu kako je predviđeno, staklena debela ploča, koja će davati svetlost a štitiće ga od izduvnih gasova od autoputa“ – OK, zamislivo, ali bi bilo jednostavnije da je ministar doneo ili objavio tako detaljan projekat, pa bi sve bilo lakše zamisliti
Koliko će to da košta?
ministar: „Ma, koliko košta da košta, ja sam kao ministar rešio da obezbedimo sredstva i obezbedićemo sredstva, radove ćemo izvesti, autoput će se raditi, hrast nećemo pomeriti, sve ćemo učiniti jer to je stav i ove vlade i ministara i potpredsednik vlade koji se direktno zalagao za ovo (?), svi su intervenisali i predsednik“ – koji carevi i dobrice...“ali, ponavljam, samo da je na vreme rečeno, nadležni neka se pitaju što ranije nisu reagovali, a mladi koji se tamo okupljaju nema potrebe da se više okupljaju“.
Lepo sve rečeno, ali ipak malo protivrečno: ako se trase ne mogu pomeriti ni za metar, a hrast će ostati gde jeste, u čemu je onda u startu bio problem? Zašto je ministar tvrdio da je nemoguće da hrast ostane tu gde jeste? Kako su eksperti sitgli da naprave hiljade papira za dan, od kada se ministar predomislio? Jesu li radili ceo dan ili danima? Ako je projekat toliko detaljan i gotov, zašto se ne objavi?
Ako rekonstruišemo šta je Velimir Ilić ispričao verovatno je da se to svodi na sledeće: prvi potpredsednik jeste rekao da on vidi šta može da se uradi i da se pojavi u Dnevniku da bi kampanja za hrast prestala, ali nikakvog rešenja tu po svoj prilici nema. Ministar je najverovatnije sve ovo ispričao iz glave, što je pohvalno za njegovu maštu, ali najverovatnije za sada nema nikakve veze sa realnošću. Njegovo rešenje je nešto između tretmana koji su dobili platani na Bulevaru (čelik, beton, veštačko zalivanje) i njegovog starog rešenja o izmeštanju. Ako neka dizalica može da podigne hrast sa 7 metara zemlje, to bi moglo i da se dogodi.
Zbog toga, sva je prilika da mladi oko hrasta i javnost još ne treba da poveruju da je ovo gotovo. Ministar bi mogao da pokaže projekat o kome je pričao, da odgovori kako će i put i hrast ostati na svojim mestima i kako tačno izgleda rešenje.
A ako se pokaže da je ova rekonstrukcija njegovog nastupa u Dnevniku tačna, jedna druga rekonstrukcija je na dnevnom redu u toku leta, pa je to idealna prilika da se i ministar rekonstruiše.
ps.
ima još sumnjičavih oko priče ministra Ilića:
Google:
Okreni-obrni, opet se sve vrti oko Vučića. Dakle, predomislio se. Podlegao, kako onomad reče, „palanačkom duhu“ („Treba da se oslobodimo palanačkog duha, koji kaže hoću hrast od šest vekova, a ne autoput. E pa, ja hoću autoput“, kaže Vučić). Ili su mu i zaštitnici hrasta (zna se koji se pod time podrazumevaju-lokalci i „zeleni“) postali ciljna grupa. Dakle imaćemo i hrast i autoput ali i rekonstruisanu Vladu, jer tako je odlučio Vučić. Moguće je i vanredne izbore. Ili su mu izvođači Azerbejdžanci (i podizvođači-lokalci) odlučno rekli da hrast NE SMEJU dirati, kažu da neće svoju ogrešiti dušu.
Velimir Ilić, ministar je ovde potpuno irelevantna ličnost. Njegovo je bilo da izvrši partijski zadatak, ali opet obrni-okreni on će dovestu autoput do rodnoga Čačka, odnosno Čakulica mu. A smeši mu se Kalanovićkina Moravska magistrala (autoput), koja mu u Čačak ili Čakulice, dolazi sa istoka. Ako ne bude nekih korenitih promena prilikom rekonstrukcije Vlade. Sčekajmo ovih petnaestak dana.
Ocigledno plan ne postoji i slazem se sa zapazanjem da je ovo Ilic pripremio da bi prestali protesti. Sve je puno protivrecnosti a da ima plan doneo bi ga i pokazao. Umesto toga pokazuje taj jedan papir (oprobana metoda u politickom zivotu Srbije) i redja nesto kao detalje koji sluze tome da se javnost zbuni a ne da se da informacija. Reakcija bi trebala da bude: ja ne razumem kako ce to tacno izgledati ali vidi se da daju sve od sebe da rese problem. Ne treba prestati sa protestima i pracenjem slucaja.
Tacna lokacija je:
44.017301, 20.358801
moze da se direktno kopira u Google ili Bing maps i dobije se tacan marker.
Na Google maps moze da se ukljuci Terrain koji prikazuje izohipse – nadmorska visina je svuda 350 – 400m.
Deluje kao prilicno ravan deo, ne vidim kroz sta bi se kopali tuneli i preko koje reke prelaze ti mostovi.
Postoji neki potok istocno ali je toliko mali da se ne vidi od krosnji drveca koje mu je na obali pa ga Google uopste nema na karti – nije bas za novu Gazelu?
Urnebes, sa sve debelim staklima za turiste i pasarelama ispod krosnje a iznad kamionskih krovova. 🙂
Izmedju prosvecenog apsolutiste,ili kako bi Pesiceva rekla diktatora i prosto prosirenog Velje,biram Hrast.